Tunneltjes zorgen voor vlottere en veiligere fietssnelweg

Door Bart Nevens op 17 juni 2018, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Openbare werken, Sport, Sportinfrastructuur

Op de fietssnelweg langs het spoor tussen Leuven en Kortenberg worden in september alle ‘knikjes’ weggewerkt. "Met fietstunnels gaan we de route wordt 800 meter korter en veel veiliger maken", zegt Bart tevreden.

“Je kan fietsen stimuleren via allerhande campagnes en slogans, maar als je écht wil dat mensen de auto thuis laten, moet je het fietsers zo eenvoudig mogelijk maken”, zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die vanuit zijn bevoegdheid de fietssnelwegen mee ondersteunt. “Zowel de nieuwe parkings en fietsenstallingen aan het station, als het wegwerken van de drukke oversteekplaatsen, zullen hierbij helpen.”

De werken zullen verlopen in twee fasen, waarvan de eerste fase start op 17 september 2018. "Eerst zal de doorsteek ter hoogte van de Kouterstraat aangepakt en de kleine knik over de Zuurbeek. Die knik haalde het fietstempo er volledig uit, dat zal gedaan zijn. Bij deze werken hoort ook de aanleg van de verharde NMBS-parking aan het station van Erps-Kwerps, goed voor 82 extra parkeerplaatsen en evenveel extra fietsenstallingen. De tunneltjes zelf, dwars door de spoorwegbruggen worden aangelegd via perstechniek, een snelle manier van werken waarbij de betontunnel op voorhand gemaakt wordt, om ze dan doorheen de aarde te boren", zegt Bart.

Gemeente Kortenberg trekt de kar

In de tweede fase worden de tunnel aan de Zavelstraat aangepakt, en de knik aan de Everbergstraat. Voor dat laatste komt er een fietspad van vier meter breed en 850 meter lang naast de spoorlijn, die in vogelvlucht zal lopen van het station van Kortenberg tot de kruising met de Stationsstraat en de Everbergstraat. “Voor dat laatste zijn 17 onteigeningen nodig. Zodra die rond zijn kunnen we een startdatum voor fase twee vastleggen. Normaal zal de vertraging beperkt blijven. Sommigen zullen bijvoorbeeld hun tuinhuis moeten opschuiven of hun omheining moeten heraanleggen, maar ik geloof dat iedereen het belang van die project inziet. We willen voor iedereen een waardige compensatie voorzien”, zegt Nevens.

De werken kosten in totaal 2.232.571,74 euro. Als gemeente zijn we trekker van het project die voor de helft gesubsidieerd worden door de Vlaamse overheid en voor de andere helft door de provincie Vlaams-Brabant. "In 2017 werden maar liefst 220.000 bewegingen geregistreerd op de F3, 30 procent meer fietsers dan in 2013. Na de werken zal dat aantal hopelijk nog meer stijgen."

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
1
De gemiddelde score is